جزییات بازدید : 6238
تاریخ انتشار : 23 / خرداد / 1398
فرآیندی است که موتور های گوگل بر اساس آن تجزیه و تحلیل وب سایت ها را انجام می دهند. خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوری کرده و ذخیره و نگهداری می نماید سپس با استفاده از الگوریتم ها و فاکتورهای رتبه بندی داده ها را طبقه بندی می کند تا بتواند بهترین نتایج جستجو را به کاربران خود ارائه دهند.
به عبارتی الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی و سئوی سایت ها در گوگل مورد استفاده قرار می گیرند. گوگل در مورد نحوه عملکرد الگوریتم جستجوی خود جزییات زیادی را منتشر نمی کند، که البته شاید همین کار باعث جلو افتادن گوگل از سایر رقبای جستجوگرش است.
الگوریتم های گوگل به دو دسته تقسیم می شوند، الگوریتم های اصلی که در واقع جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس پارامترهای مختلف سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کنند و الگوریتم هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو استفاده می شوند، در این مقاله به بررسی برخی از الگوریتم های دسته دوم می پردازیم. هر کدام از این الگوریتم ها دستورالعملی را به اجرا در می آورند و نکاتی برایشان دارای اهمیت است، که در ادامه آن ها را شرح میدهیم.
- الگوریتم پاندا
- الگوریتم پنگوئن
- الگوریتم مرغ مگس خوار
- الگوریتم گورخر
الگوریتم پاندا
پانداها شخصیت آرام و کتابخوانی دارند، و هدف اصلی آنها نظارت و بررسی کیفیت محتوای سایت ها است. الگوریتم پاندا زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند.
پاندا به محض آپدیت شدن همه سایت ها را بر اساس معیار های خود بررسی می کند و به آنها رتبه می دهد. در این زمان برخی از سایت های با افزایش و برخی با کاهش رتبه مواجه می شوند. وب سایت هایی که رتبه شان کاهش پیدا کرده تا آپدیت بعدی پاندا فرصت دارند تا خود را به معیارهای پاندا نزدیک کنند تا بتوانند رتبه خود را مجددا بدست آورند یا حداقل بیشتر کاهش رتبه نداشته باشند.
پاندا تمام تلاش خود را می کند تا محتوای با کیفیت را از محتوای بی کیفیت، کپی و اسپم تشخیص دهد و برای رسیدن به این هدف عملکرد بسیار پیچیده ای دارد و فاکتورهای زیادی را مورد بررسی قرار میدهد.
بر اساس آمار، بیشتر وبسایتهایی که رتبه شان کاهش پیدا کرده، حداقل یکی از مشکلات زیر را داشته اند:
تبلیغات بیش از حد و آزاردهنده
صفحاتی که مملو از تبلیغات هستند اما محتوایی ندارند به هیچ عنوان برای پانداها خوشانید نیستند. بنابراین در قراردادن تبلیغات اعتدال را رعایت کنید.
تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در صفحه
پانداها تمام مطالب وب سایت را به دقت میخوانند و کیفیت محتوا به شدت برایشان اهمیت دارد با این حال دیگر نمی شود با ردیف کردن کلمات کلیدی در یک متن، پانداها را فریب داد.
محتوای کوتاه و ناقص
یک محتوای خوب و کاربردی، نمی تواند کوتاه باشد پس اگر محتوای خوبی دارید، آن را طولانی و با پر و بال بنویسید. پانداها نیز علاقه ای به خواندن مطالب کوتاه و چندخطی ندارند زیرا می دانند که یک مطلب کوتاه به طور کامل و درست نمی تواند نیاز مخاطب را مرتفع سازد.
محتوای تکراری
محتوای تکراری عموما به بخش هایی از محتوا گفته می شود که بطور کامل یا قسمتی از آن بطور مشابه در صفحات یا وب سایت های دیگر تکرار شده باشد. پانداها هم مثل هر کس دیگری دوست ندارند مطلب تکراری بخوانند. در نتیجه حتی اگر بخشی از مطالب شما هم تکراری باشد برای پانداها خوشایند نیست و آنرا از چشم بیننده پنهان میکند. پس سعی کنید همیشه مطالب جدید و منحصربه فرد با جملات خاص خود بنویسید.
ناهماهنگی محتوا با عبارت مورد جستجو
صفحاتی که لینک های مملو از وعده و وعید دارند اما وقتی که کاربر بر روی آن کلیک میکند با محتوایی کاملا متفاوت از آنچه انتظارش را داشته مواجه می شود. این صفحات به عبارتی دارای محتوای ناسازگار هستند و خیلی زود گرفتار پانداها می شوند.
چگونه بفهمیم سایت ما گرفتار گوگل پاندا شده است؟!
برای اینکه ببینید سایت شما دچار مشکل شده است، بروز تغییرات زیر را در سایت خود بررسی نمایید:
- پست های شما به سرعت قبل ایندکس نمی شود.
- بازدید کننده های شما کم شده اند.
- مدت زمان بازدید از سایت شما به طور محسوسی با کاهش مواجه است.
- پست های شما ایندکس شده و در صفحات اول قرار می گیرند اما بعد از مدتی سقوط می کنند.
- پست های قبلی شما در صفحات اول بودند، اما دیگر نیستند.
- سایت خود را در لیست سیاه گوگل چک می کنید و متوجه شدید گاهی اوقات در این لیست هستید و گاهی نیستید.
- ترافیک سایت در روزهای آپدیت الگوریتم پاندا به شدت افت می کند
هرچند افت ترافیک دلایل زیاد دیگری مانند حضور یک رقیب جدید قوی یا آپدیت دیگرالگوریتم های گوگل و .. دارد. اما همیشه سعی کنید در هنگام آپدیت پاندا جزییات آن را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید سلامت سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. و اگر احیانا قصوری انجام داده بودید آن را برطرف کرده و از طریق وبمستر از گوگل درخواست بخشش نمایید.
الگوریتم پنگوئن
الگوریتم پنگوئن در آوریل ۲۰۱۲ به منظور مبارزه با روش های لینک سازی کلاه سیاه و فعالیت اسپمی وبسمتران توسط گوگل طراحی و پیاده سازی شد.
مت کاتس Matt Cutts در جریان کنفرانس SMX سال ۲۰۱۲ در این مورد گفته بود:
“ما به این فکر کردیم که چطور با محتوای بی کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وبسایتهای اسپم زیادی وجود دارند. سپس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم”
همانطور که میدانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایت های دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبه های بالاتر جستجو قرار می دهد. این عمل باعث شد تا افرادی سودجو اقدام به قرار دادن لینک وب سایت های دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند. گوگل از طریق این الگوریتم سایت هایی را که با روش های غیرطبیعی و عموما کلاه سیاه اقدام به ایجاد بک لینک کرده بودند مورد جریمه قرار داد، و رتبه سایت آن ها را به ازای کلمات کلیدی زیادی در صفحه نتایج جستجو بشدت کاهش داد.
پنگوئن توانست وبسایتهایی که اقدام به دریافت لینکهای طبیعی و معتبر کرده بودند را ارتقاء دهد و وبسایتهایی که لینکهای اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند را از رتبههای بالای نتایج به قعر نتایج بکشاند.
در نسخه های ابتدایی الگوریتم پنگوئن نقاط ضعفی وجود داشت ولی در آخرین به روزرسانی آن ( نسخه ۴) پنگوئن به هسته اصلی الگوریتم گوگل اضافه شد و مشکلات نسخه های قبلی به گونه ای در آن برطرف شد تا سئو کاران کلاه سفید، خوشحال و سربلند باشند. برخی از این برتری ها عبارتند از:
- پنگوئن نسخه ۴ به طور همزمان برای تمامی کشورها و زبان ها منتشر شده است. این بدین معنی است که همه ی وبسایت ها در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر این الگوریتم رتبه بندی گوگل قرار می گیرند.
- پنگوئن نسخه ۴ به صورت لحظه ای (Real Time) سیگنال های مرتبط با رتبه بندی را پردازش می کند. این بدان معناست که هر وقت گوگل سایت مورد نظر و سایت های لینک دهنده به آن را ایندکس کند، به معیارهای الگوریتم پنگوئن ۴ توجه کرده و طی این فرآیند منظم، سایت ها ممکن است جریمه شوند یا از جریمه رهایی پیدا کنند.
- پنگوئن نسخه ۴ فقط صفحات خاصی از یک سایت را که بک لینک های اسپمی و بی کیفیت داشته باشند را مورد جریمه قرار می دهد و نه کل سایت را.
برای رفع پنالتی گوگل موارد زیر را انجام دهید:
- تمامی لینک های Side-wide گرفته شده را را حذف کنید.
- Anchor Text لینک ها را به صورت ترکیبی بگیرید.
برای آشنایی بیشتر با فرایند لینک بیلدینگ مقاله سئوی خارجی را مطالعه نمایید.
- از سایت ها و صفحاتی که بیش از ۱۰۰ لینک خروجی دارند لینکی دریافت نکنید.
- از سایت های زیادی که بر روی یک IP address هستند لینک دریافت نکنید.
- بک لینک های اسپم سایت را Disavow کنید .
ابتدا لازم است بک لینکهایی که به خاطر آن تنبیه شدهاید را شناسایی کنید. این قسمت بسیار مهم هست و باید با دقت فراونی انجام گردد. بدین منظور به روش زیر فهرست کامل بکلینکهای سایت خود را دانلود کنید:
۱. وارد داشبورد گوگل وبمستر خود شوید و از قسمت سمت چپ، به منوی Links بروید.
۲. در بخش Top linking sites برروی گزینه more کلیک کنید.
در صفحه جدیدی که برایتان باز میشود، روی گزینه Export data کلیک نمایید و سپس گزینه دانلود را بزنید.
در این لیست نام تمام دامنههایی که به صفحات سایت شما بکلینک دادهاند را مشاهده میکنید. میبایست سایتها را تک تک چک کنید، آنهایی را که اسپم هستند، شناسایی کنید و در یک فایل جداگانه وارد نمایید. نهایتاً فایل ساخته شده را به به ابزار Disavow links گوگل معرفی نمایید.
در نهایت به خاطر داشته باشد که اسپم وار لینک سازی نکنید و به جای مقابله با گوگل، همراه و هم مسیر با آن حرکت کنید و بدانید که گوگل خطاکاران را مجازات می کند.
الگوریتم مرغ مگس خوار
مرغ مگس خوار در واقع پرندهای است که با دو ویژگی سرعت و دقت شناخته میشود و همین خصوصیات گوگل را بر آن داشت تا از نام آن برای یکی از الگوریتم های خود استفاده کند. در 20 آگوست سال 2013 گوگل الگوریتم دیگری را برای بهبود موتور جستجوی خود و تکمیل دو الگوریتم قبلی (پاندا و پنگوئن) معرفی کرد که مرغ مگس خوار یا Hummingbird نام گرفت.
الگوریتم مرغ مگس خوار، مفهوم محتوای وبسایت ها و رفتار کاربران آنها را همانند غذایش با سرعت و دقت شکار می کند. در واقع، هدف گوگل از ارائهی الگوریتم مرغ مگس خوار این بود که هم نتایج واقعیتر و دقیقتری را به کاربران نمایش دهد و هم کاری کند که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند توجه ویژهای کنند. الگوریتم مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی کلمات را بررسی میکند و مترادف آنها را تا حد زیادی میشناسد. مگس خوار در حالی که نزدیکترین نتایج را به کاربر نشان میدهد، صفحاتی را هم که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کردهاند و محتوای درست و حسابی ندارند جریمه میکند.
بررسی نتایج جستجوها قبل از مرغ مگس خوار و بعد از آن در گوگل
قبل از به کارگیری الگوریتم مرغ مگس خوار، جستجوهای گوگل بر اساس کلمات کلیدی بود و تکیه ای بر مفهوم کلمه و مترادف هایش نداشت. در این روش تمام کلمات و حتی حروف اضافه عیناً مورد بررسی قرار می گرفت.یعنی اگر عبارت “رنگ سایت” را جستجو می کردیم، هر محتوایی که دارای این کلمه ی کلیدی بود در نتایج جستجو ظاهر می شد. حتی اگر در عبارت جستجو “از”، “را” و غیره را به کار می بردیم موتور جستجو آنها را نیز به عنوان کلمه کلیدی در نظر می گرفت. این امر هیچگونه تکیه ای بر نیاز کاربر نداشت و صرفا کلید واژه محور بود در نتیجه کاربر شاهد محتوایی بود که از هدفش فاصله داشت.
مرغ مگس خوار با ویژگی جدید خود، انقلابی در شیوه ی نمایش نتایج جستجو برای کاربران گوگل پدید آورد. این الگوریتم با تکیه بر مفهوم واژه و بررسی مترادف های آن و ارتباط معنایی بین کلمات، محتواهایی که مفهوم متنشان با آنچه کاربر جستجو کرده، همخوانی بیشتری دارد را در لیست نتایج جستجو قرار می دهد. هدف اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار، درک مفهوم و معنای عبارت جستجو شده است. با این موضوع قطعا مشاهده می شود که نتایج مفید تری در اختیار کاربر قرار می گیرد.
در گذشته اگر ما عبارتی همچون قد یا سن یک بازیگر معروف را جستجو می کردیم، مجبور بودیم تا در میان انبوهی از نتایج و منابع و بیوگرافی های طولانی به دنبال سن و قد شخص مذکور باشیم. اما پس از شروع عملکرد این الگوریتم دقت جستجو ها افزایش یافت و با جستجو ی اینچنین عبارت هایی، کادری در صدر صفحه نتایج جستجو باز می شود و این اطلاعات جزئی را به صورت واضح نمایش میدهد. این موضوع نشان می دهد که گوگل دقیقا درک درستی از عبارت جستجو شدهی ما دارد و در میان منابع عینا مفهومی همخوان و مشابه را برای ما به نمایش می گذارد. به تصویر زیر دقت کنید. ما عبارت سن جواد عزتی را جستجو کرده ایم و همانطور که می بینید در کادر بالای صفحه دقیقا به نمایش در آمده است.
نگاه مرغ مگس خوار به رفتار کاربران
یکی دیگر از فعالیت های الگوریتم مرغ مگس خوار بررسی و تحلیل رفتار کاربران هنگام مشاهده لیست نتایج گوگل در یک عبارت خاص می باشد. بطور مثال اگر سایت شما رتبه سوم نتایج گوگل در عبارت “جام جهانی” باشد ولی درصد بالایی از کاربران این نتیجه را به رتبه های اول و دوم ترجیح بدهند به مرور زمان جایگاه شما بهبود خواهد یافت.
Rand Fishkin بنیانگذار و مدیر شرکت MOZ یکی از شناخته شده ترین افراد در زمینه سئو و بهینه سازی سایت ها در دنیا می باشد. Rand با راه اندازی یک سیستم جدید قصد دارد تا تاثیر رفتار کاربران بر نتایج گوگل را بصورت تجربی بررسی کند و به همین منظور در آخرین آزمایش خود از دنبال کنندگان خود در توییتر درخواست کرد تا عبارت imec lab را در گوگل جستجو کرده و بر روی نتیجه هفتم که مربوط به وبلاگ او بود کلیک کنند.
در آزمایش تحلیل رفتار کاربران بر نتایج مرغ مگس خوار، 228 نفر شرکت کرده و در زمانی کوتاه بر روی لینک مورد نظر او کلیک کردند، با گذشت تنها دو ساعت! جایگاه صفحه مورد نظر از رتبه هفتم به رتبه اول رسید.
اما واقعا چه اتفاقی افتاد؟ گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار انسان ها را به روبات های خود ترجیح میدهند، وقتی افراد زیادی هنگام جستجوی یک عبارت خاص رتبه هفتم را به رتبه اول ترجیح داده اند پس باید این رتبه بندی تغییر کند. توجه کنید که این آزمایش با جامعه ای گسترده از نقاط مختلف جهان انجام گرفته و کلیک کردن مستمر خود شما بر لینک سایت نمیتواند چنین نتیجه ای به همراه داشته باشد.
در صورت انجام این کار اتفاق عجیب دیگری رخ میدهد که آن هم نشانگر پیچیدگی این الگوریتم هوشمند می باشد، حذف سایت شما از نتایج گوگل بصورت مقطعی!
(منبع: وبسیما)
نحوه عملکرد مرغ مگس خوار
الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک میکند تا تاثیرِ کلمات بر یکدیگر را درک کرده و نتایج را براساس مفهوم تولید شده نمایش دهد.
به طور مثال اگرعبارت “درد شانه” را در گوگل سرچ کنید، نتایجی که در رتبههای برتر به شما نشان داده میشود، اطلاعات مفیدی است که گوگل میداند برای شما مهم هستند و به کارتان میآید. در زبان فارسی کلمه شانه معانی مختلفی دارد ولی گوگل با استفاده از عباراتی که در کنار آن ظاهر میشود تشخیص داده است که شما دقیقا کدام شانه را میگویید. به عبارت دیگر، گوگل با استفاده از دادههای الگوریتم مرغ مگس خوار خود، دیگر نتایج اسپم و نامرتبط با هدف جستجوی شما را نشان نمیهد.
حال اگر عبارتی مانند “جنس شانه” را در گوگل جستجو کنید متوجه خواهیم شد که نتایج به طرز چشمگیری متفاوت خواهند بود. در این شرایط گوگل درک میکند که منظور شما از شیانه همان شانه سر می باشد و نتایج را براساس این مفهوم جدید به شما نمایش میدهد.
شاید این سوال برای شما پیش آمده که گوگل چطور متوجه منظور یا هدف کاربر خود میشود؟
شیوه ی کار الگوریتم مرغ مگس خوار، با به کارگیری دو تا از امکانات جستجوی گوگل با نام گراف دانش و جستجوی معنایی صورت می گیرد که در ادامه با آنها آشنا میشویم.
گراف دانش گوگل (Knowledge Graph)
گراف دانش گوگل یک آپشن و ویژگی کاربردی برای گوگل به شمار می رود زیرا کاربران را بسیار راحت تر به هدف و مقصود خود می رساند. گراف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگسخوار شروع به کار کرد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق و مرتبط، دربارۀ افراد و مکانها و هرآنچه که به آنها مربوط میشد بود. گوگل با کمک گراف دانش خود، میتواند اطلاعات دیگری که ممکن است مکمل یا مرتبط با جستجوی شما باشد را در اختیارتان قرار دهد. همانطور که در مثال سن جواد عزتی دیدیم گوگل علاوه بر سن او خلاصه ای از زندگی فردی وی، لیستی از کارهای او و ... را نیز به نمایش گذاشت.
گراف دانش تلاش میکند ارتباط میان موضوعات و صفحات اینترنتی را درک کرده و براساس اطلاعات جمعآوری شده چکیدهای از آنچه مورد نیاز شماست را در اختیارتان قرار دهد. همین موضوع نشان میدهد که گوگل قادر به درک ارتباط مفهومی دو صفحه از اینترنت خواهد بود. درست به همین دلیل است که در استراتژی های سئوی خارجی توجه ویژهای به شباهت موضوع دو سایت داشتیم.
جستجوی معنایی (Semantic search)
دومین مفهوم با ارزش و مهم برای درک رفتار کاربران، قابلیت جستجوی معنایی است. این قابلیت تنها محدود به جستجوی کلمات نیست بلکه تمرکز آن بر روی تمامی واژگان و مفهوم آن ها در کنار یکدیگر است.
در جستجوی معنایی، گوگل تاریخچۀ جستجوهای شما، محل زندگی و سایر اطلاعات مربوطه را جمع آوری میکند و با توجه به آنها، نتایجی را برای شما نمایش می دهد که اختصاصی برای شماست. گوگل این اطلاعات را بر اساسIP کاربران مختلف برای خودش نگه میدارد و با توجه به آنها رفتار شان را بررسی میکند.
اگر در یک مرورگر جدید و مرورگر خودتان که به طور مداوم از طریق آن به گوگل متصل می شوید، یک واژه یا عبارت یکسان را جستجو کنید خواهید دید که آنچه گوگل به شما و مرورگر جدید توصیه می کند متفاوت است.
همانطور که گفته شد دریافتیم که، الگوریتم مرغ مگسخوار به مفهوم و کیفیت محتوایی که تولید کردهاید و ااینکه چقدر مورد توجه کاربران بوده توجه ویژهای دارد. پس صد در صد روی سئوی سایت هم تاثیر میگذارد. شما میتوانید با رعایت نکات گفته شده در مقالات سئوی خارجی و سئوی داخلی سایت رضایت خاطر مرغ مگس خوار را هم جلب کنید.
الگوریتم گورخر گوگل
امروزه با گسترش هرچه بیشتر ارتباطات و دنیای دیجیتالی ، شبکه های اجتماعی ، فروشگاه های اینترنتی و پدید آمدن تجارت در بستر اینترنت که در اصطلاح فنی به آن تجارت الکترونیک می گوییم گوگل احساس کرد برای اینکه مردم دنیا بتوانند راحت تر و با اعتماد بیشتر از این تکنولوژی ها استفاده کنند و با اطمینان خاطراز فروشگاه های اینترنتی خرید کنند الگوریتمی به نام گورخر یا Google Zebra را بروزرسانی کرد.
هدف الگوریتم گورخر نظارت بیشتر و بهتر بر تجارت الکترونیک می باشد. ساختار کاری این الگوریتم به این شکل است که کلیه ی وبسایت های فروشگاهی را از لحاظ فنی مورد بررسی قرار می دهد و اگر متوجه شود که وبسایتی درحال فریب کاربران و کلاهبرداری از آنان است آن را به گوگل گزارش کرده و جریمه خواهد کرد که در واقع در نتایج سئوی آن فروشگاه تاثیر خواهد گذاشت.
در نتیجه وبسایت های فروشگاهی برای اینکه بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و فروش بیشتری داشته باشند باید اصول اساسی و قوانین تجارت الکترونیک را رعایت کنند تا مورد تایید الگوریتم گورخر قرار گیرند. این الگوریتم فقط شامل گوگل نمیشود و دیگر موتور های جستجو نیز از آن پیروی میکنند.
یکی از شگفتی های آفرینش پوست گورخر است. پوست گورخر به علت راه راه بودن باعث دور شدن حشرات می گردد. در نتیجه این حیوان از گزند نیش حشرات در امان می ماند. الگوریتم گورخر گوگل نیز اقدام به پاکسازی سایت های تقلبی و بی کیفیت از اینترنت نموده و در حقیقت کاربران را از گزند آن ها مصون می دارد و برای همین است که گوگل چنین اسمی را برای الگوریتمش انتخاب کرده است.
الگوریتم گورخر به عوامل زیادی در سایت ها توجه میکند که ما سعی کردیم آنها را به صورت لیست وار برای شما ارائه کنیم تا با رعایت آنها در فروشگاه های اینترنتی خود بتوایند رضایت گوگل و مشتریان خود را بدست آورید.
نکات مهم الگوریتم گورخر در تجارت الکترونیک :
- حتما برای فروشگاه اینترنتی خود نماد اعتماد الکترونیکی تهیه کنید. استفاده از نماد الکترونیک در سایت خیال کاربران و مشتریان شما را راحت میکند و آنها با اعتماد و رضایت کامل از شما خرید میکنند و در نهایت افزایش ترافیک سایت و رضایتمندی گوگل را به ارمغان می آورد.
- تجربه کاربری و رابط کاربری مناسبی برای مشتریان خود فراهم کنید.
- برای خدمات و محصولات خود ضمانت نامه یا پشتیبانی پس از فروش درنظر بگیرید.
- به نظرات کاربران خود اهمیت داده و رضایت مشتریان را جلب کنید.
- تولید محتوای مناسب برای خدمات و محصولات خود انجام دهید.
- برای مشتریان چندین درگاه پرداخت امن ایجاد کنید.
- حریم خصوصی و اطلاعات ثبت نامی کاربران را حفظ کنید.
- سیستم حمل و نقل دقیقی را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که محصولات و خدماتتان بدست مشتری می رسد.
- مشکلات فنی سایت خود را برطرف سازید.
- پشتیبانی محصولات آنلاین سریع و با کیفیت داشته باشید. داشتن پشتیبان آنلاین و مشاور 24 ساعته در هفت روز هفته یکی دیگر از معیارهای الگوریتم گورخر است.
- سرعت سایت خود را افزایش دهید تا کاربران شما کلافه نشوند. برای آشنایی بیشتر با تکنیک های آن مقاله راهکارهای افزایش سرعت سایت را مطالعه نمایید.
- نشانی ، اطلاعات ، شماره تماس و راه های ارتباطی واقعی داشته باشد. اکثر افراد دوست دارند از جایی خرید اینترنتی کنند که مکان فیزیکی هم داشته باشد، در این صورت اعتماد بیشتری به آن فروشگاه کرده و خیالشان از تقلبی نبودن آن راحت تر است.
- برای تمام محصولات لینک در نظر بگیرید. لینک تمامی محصولات وب سایت باید در خود و از خود سایت باشد و از سایت دیگر لینک نشده باشند.
- داشتن وب سایت واکنش گرا (Responsive) وآماده سازی بستر مناسب برای استفاده تمامی کاربران از سایت با هر وسیله مورد استفاده آنها مانند: کامپیوترها, تبلت ها و تلفن های همراه
- پیشنهاد دادن محصولات با قیمت پایین تر و استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق خریداران
- داشتن گواهی دیجیتال برای تائید واقعی هویت و حفظ امنیت وب سایت و محتوی آن
- بروز رسانی و جایگزینی محصولات بعد از قرار گرفتن محصولات در سبد خریداران
- هویت حقیقی و حقوقی مالک سایت را قید کنید.
- تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید همسو با محصولات ارائه شده از طرف شما باشد.
در نهایت دقت داشته باشید که مهم ترین شاخص در این موارد قطعا جلب رضایت مشتریان شماست پس قبل از آنکه بخواهید رضایت گوگل و اعتماد آن را به خود زیاد کنید بهتر است رضایت کاربران را جلب کنید تا پس از خریدی راحت و مطمئن مشتری ثابت و راضی شما باقی بمانند.
برای آشنایی با دیگر الگوریتم های گوگل می توانید قسمت دوم این مقاله را مطالعه نمایید.
► مقالات مرتبط
آشنایی با فریم ورک AngularJS، مزایا و معایب آنآشنایی کامل با تگ Canonical و نحوه استفاده از آن