بررسی برخی از الگوریتم های گوگل(۲)

جزییات بازدید : 6575

تاریخ انتشار : 12 / تیر / 1398

بررسی برخی از الگوریتم های گوگل(۲)

بررسی برخی از الگوریتم های گوگل(۲)

امتیاز :      ( 4.3 / 5 - 89 نفر )

همانطور که در قسمت اول این مقاله اشاره کردیم الگوریتم های دسته دوم گوگل برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم ادامه الگوریتم های دسته دوم را بررسی کنیم.

  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم Page layout 
  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم PayDay Loan

 

 

الگوریتم کبوتر

بررسی الگوریتم کبوتر گوگل - تریداتس

 

الگوریتم کبوتر گوگل (Google pigeon algorithm) ابتدا در 20 آگوست 2013 راه اندازی شد. این الگوریتم یکی از بزرگترین تاثیرات را تا کنون بر روی جستجوهای محلی گوگل داشته است. در جستجوی محلی نتایج جستجو متناسب با محل جغرافیایی کاربر تعیین میشوند. همانطور که می‌دانید که گوگل یک موتور جست و جو است که کارش با محتواست اما چیزی که جالب است، این است که الان دیگر فقط متن و تصویر و صدا برای گوگل محتوا نیستند بلکه مکان (لوکیشن) هم محتوا به حساب می‌آید.

در کل، الگوریتم کبوتر سعی می‌کند نتایج جست و جو را هرچه بیشتر جزئی و شخصی سازی بکند و معیارش هم برای این کار، موقعیت مکانی شما و نیز فاصله فیزیکی شما با عبارت مورد نظرتان است.این الگوریتم، یک منطقه مانند دایره، اطراف کاربر در نظر می گیرد که مرکز این دایره، کاربر است، سپس بر طبق همین محدوده، نزدیک‌ترین نتایج را به کاربر معرفی می کند.

در یک تعریف ساده میتوان گفت؛ الگوریتم کبوتر عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی می‌کند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیک‌ترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار می‌دهد.

 یکی از مهم‌ترین تغییراتی که با اعمال الگوریتم‌ کبوتر انجام گرفت، تغییر ظاهر صفحه نتایج (SERPs)  بود. قبل ار ارائه این آپدیت، گوگل برای کلمات مورد جستجویی که به مکان ها مرتبط بودند، لیست 7 تایی از مکان ها را نمایش می دهد. در سال 2015 نیز بعد از ایجاد این آپدیت در زمان کمی این لیست به 10 عدد نیز رسید. اما رفته رفته از این تعداد کاسته شده و مدت هاست این لیست به شکل یک پکیج ۳ تایی نمایش داده می شود. این کاهش تعداد مکان ها موجب شده که بسیاری از کسب و کارها شانس نمایش مکان خود در نتایج جستجو را از دست بدهند.

به عنوان مثال اگر عبارت "رستوران در مشهد" را جستجو کنید، احتمالا سه تا از پیتزا فروشی هایی که در نزدیکی شما قرار دارند، را به صورت زیر مشاهده خواهید کرد.

پکیج ۳ تایی حاصل از اعمال الگوریتم کبوتر در نتایج جستجو

 

فاکتورهای موثر در جستجوی محلی

الگوریتم کبوتر بر مبنای فاکتورهایی عمل می کند که بیشتر وبمسترها کنترلی بر روی آن ندارند. به عنوان مثال صاحبین کسب و کارها بر روی شعاع انتخابی گوگل در نمایش مکان های مرتبط کنترلی ندارند. اگر شما بهترین رستوران شرق مشهد را داشته باشید، هیچ شانسی برای نمایش در صفحه نتایج جستجوی فردی که در غرب مشهد واقع است، ندارید. جدا از این گونه موارد، پارامترهایی وجود دارند که رعایت آنها بر نمایش شما در نتایج محلی تاثیرگذار خواهند بود. در اینجا به برخی از مهم‌ترین این نکات اشاره می‌کنیم.

 

 سایت خود را در نقشه گوگل ثبت کنید

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای نمایش شما براساس موقعیت، درک گوگل از موقعیت فیزیکی کسب و کار شماست. با توجه به تحریم‌های گوگل برای ایران در حال حاضر امکان استفاده از Local Business وجود ندارد ولی می‌توانیم به عنوان یک کاربر موقعیت فیزیکی کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنیم.

این کار هم از طریق نسخه وب نقشه گوگل و هم از طریق اپ موبایل قابل انجام است و برای ثبت یک نقطه جدید شما تنها به یک اکانت gmail نیاز خواهید داشت. برای اینکار بر روی نقطه مورد نظر خود در نقشه گوگل راست کلیک کرده و گزینه Add a Missing Place را انتخاب کنید. و کلیه اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را تکمیل کنید. دقت کنید که نام، زمینه فعالیت، تصویر، ساعات کاری و اطلاعات تماس را به دقت تکمیل نمایید.

چگونگی ثبت سایت در نقشه گوگل

نام، آدرس و تلفن خود را در تمامی صفحات سایت درج کنید

روبات‌های گوگل قابلیت درک شماره تماس و آدرس شما را دارند، به همین دلیل یکی از بهترین فضاهای سایت جهت درج اطلاعات تماس فوتر سایت است که در همه جا تکرار می‌شود. با این کار کبوتر گوگل به راحتی می‌تواند سایت شما را ردیابی کند.

یکسان بودن این اطلاعات با موارد درج شده بر روی نقشه گوگل شانس شما را برای کسب جایگاه بهتر و نمایش در پک گوگل افزایش خواهد داد. علاوه بر اطلاعات قرار گرفته در فوتر سایت پیشنهاد می‌شود سایت شما حتما دارای صفحه تماس با ما باشد که در آن کلیه اطلاعات تماس و موقعیت دقیق شما بر روی نقشه مشخص شده باشد.

 

 سایت خود را در وبسایت‌های دایرکتوری (Directory Websites) محلی ثبت کنید 

دایرکتوری‌ها، منابعی هستند که فهرستی از سایت‌های مختص به یک بیزینس را با تفکیک شهر یا منطقه به شما نشان می‌دهند. در واقع معرفی الگوریتم کبوتر، در جذب کاربر و افزایش ترافیک دایرکتوری‌ها بی‌نظیر بوده زیرا کاربران بسیاری را با تفکیک موقعیت، راهی این سایت‌ها کرده است.

 

از نظرات کاربران و پرسش و پاسخ‌ها بهره بگیرید

اگر شما یک صفحه مشخص برای سایت یا تجارت خود در گوگل مپس (Google Maps) ایجاد کرده باشید، کاربران قادر خواهند بود نظراتشان را در مورد کیفیت خدمات شما در آن فضا بیان کنند. یکی از کلیدی‌ترین پارارمترهای موثر بر سئو محلی، همین نظرات کاربران در صفحه گوگل مپ شرکت شما است.

مشتریان و مخاطبین خود را تشویق کنید تا نظر خود را در مورد کسب و کار شما ثبت کنند و سوالات دیگران را در این بخش به خوبی پاسخ دهید.

 

جمع بندی

با توجه به نحوه عملکرد الگوریتم کبوتر، می توان نتیجه گرفت که الگوریتمی کاربرمحور است. زیرا شعاع دایره ای که کاربر را در مرکز آن قرار می دهد چندان بزرگ نیست و بسیاری از کسب و کارهای نزدیک کاربر را شامل نمی شود اما کاربران به نتایج مرتبط‌تر و نزدیک‌تری می‌رسند. ولی  با اینکه الگوریتم کبوتر ممکن است ترافیک یک وبسایت را تا حدی پایین بیاورد، اما از طرف دیگر، چون نتایج برای کاربران بیشتر شخصی سازی شده‌ و مرتبط‌تر هستند، احتمال اینکه همین تعداد بازدید کننده، مشتری بالفعل باشند، بسیار بیشتر خواهد بود.

به این شکل در نهایت الگوریتم کبوتر تا حد زیادی هم به نفع کاربر و هم به نفع کسب و کارها می باشد.

 

 

الگوریتم Page layout 

الگوریتم Page layout گوگل

همه ما تا کنون با سایت هایی مواجه گشته ایم که با ورود به آن در حجم عظیمی از تبلیغات گیج و سردرگم شده و در اغلب موارد سریعا از سایت خارج شده ایم.

 این تبلیغات که شامل تبلیغات پاپ آپ، تبلیغات بین پست ها و تبلیغات فلشی میشود، علاوه بر غیر حرفه ای بودن و جریمه شدن توسط گوگل عواملی مانند کاهش سرعت و انعطاف پذیری سایت ، کاهش محبوبیت نزد گوگل ، آزار مخاطب ، و کاهش بازدید کننده را به همراه دارد.

گوگل که همواره حامی کاربران در موتور جستجوی خود بوده نیز برای مقابله با چنین سایت هایی واکنش نشان داد و در سال 2012 الگوریتم  Page layoutرا منتشر کرد. الگوریتم Page layout سایت هایی با تبلیغات زیاد و محتوای کم کیفیت را شناسایی و آن ها را جریمه می کند.

با این وجود مت کاتس در توضیحات بیشتری گفته است که این الگوریتم کاری به وبسایت هایی که میزان تبلیغاتشان در حد نرمال است ندارد زیرا تبلیغات اصل جدایی ناپذیر تجارت الکترونیک می باشد. بنابراین صرف استفاده از تبلیغات موجب جریمه وب سایت نخواهد شد . بلکه آنچه اهمیت دارد این است که کاربر بدون صرف وقت زیاد، قادر باشد تا به راحتی و بدون هیچگونه تکان دادن اسکرول به نتیجه ی مورد جست و جو دست یابد. پس نحوه ی تبلیغات و محل قرارگیری آن ها در وب سایت از اهمیت خاصی برخوردار است .

در صورتی که توسط این الگوریتم مورد جریمه قرار گرفتید، می بایست سایت را تصحیح کرده و منتظر پایش مجدد ربات های گوگل بمانید. زیرا بر طبق آخرین آپدیت الگوریتم Page layout  گوگل به صورت اتوماتیک سایت های جریمه شده را در صورت تصحیح اشکالات خود از جریمه خارج می کند و دیگر نیازی نیست که آنها منتظر به روز رسانی های بعدی الگوریتم بمانند.

با رعایت موارد زیر می توانید از جریمه این الگوریتم در امان باشید.

  • افزایش سرعت بارگذاری سایت. با مطالعه مقاله راهکارهای افزایش سرعت سایت میتوانید با تکنیک های آن کاملا آشنا شوید.
  • استفاده درست از بنر های تبلیغاتی و سایر تبلیغات در صفحات وبسایت
  • تولید محتوای با کیفیت مطابق طرح بندی استاندارد گوگل و اصول سئو
  • استفاده از روش های تبلیغات اینترنتی متفاوت و خلاقانه
  • تعداد تبلیغات به اندازه مناسب و متعادل
  • طراحی سایت براساس اصول UI و UX  

 

در نهایت این الگوریتم به نوعی به وبمستران هشدار داد که از درج تبلیغات فراوان در صفحات سایتشان خود داری کرده و بیشتر به تولید محتوای با کیفیت توجه داشته باشند و بین سودآوری سایت و رضایت کاربران تعادل ایجاد کنند.

 

 

 

الگوریتم رنک برین

بررسی عملکرد الگوریتم رنک برین گوگل

برای نمایش بعضی از نتایج الگوریتم های گوگل به تنهایی کافی نبودند و گاها نتایج بی ربط یا ضعیف به کاربر نمایش داده می شد به همین دلیل گوگل سعی کرد با استفاده از هوش مصنوعی دقیقا متوجه خواسته کاربر شود و بر اساس آن بهترین نتایج رابه او نمایش دهد.

الگوریتم رنک برین (RankBrain) که گوگل آن را در اواخر اکتبر سال ۲۰۱۵ معرفی نمود، یک سیستم هوش مصنوعی است که از الگوریتم‌های یادگیری ماشین (machine learning) استفاده می‌کند. یادگیری ماشین نیز بدین معناست که یک کامپیوتر بجای آموزش توسط انسان و یا استفاده از برنامه‌هایی با جزئیات فنی دقیق، خودبه‌خود و از طریق داده‌ها و آزمایشاتی که انجام می‌دهد نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد و عملکرد خود را به تدریج بهبود بخشد.

الگوریتم رنک برین در واقع جزئی از الگوریتم اصلی گوگل است و به گوگل کمک می‌کند تا نتایج مرتبط بهتری را نسبت به کوئری کاربران نمایش دهد. گوگل الگوریتم رنک برین را به عنوان سومین فاکتور مهم (بعد از بک لینک و محتوا) برای رتبه بندی سایت‌ها در صفحه نتایج موتور جستجوی خود معرفی کرده است. اما  گوگل در تمامی نتایج از رنک برین استفاده نمی کند و فقط برای نتایجی که حساسیت بالایی دارند و الگوریتم های دیگر به تنهایی برای آن مناسب نیستند استفاده می کند.

 

این الگوریتم با استفاده از دو مشخصه زیر اقدام به بهینه‌تر کردن نتایج جستجو می‌کند:

 

  1. عبارات را فقط به‌صورت عبارت‌های خام در نظر نمی‌گیرد، بلکه مفهوم آن عبارات را همانند یک انسان می‌فهمد و درک می‌کند.

الگوریتم رنک برین یک مدل تفسیر عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آن‌ها را از نظر معنایی تفسیر می‌کند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر جستجو کننده آن مانند: مکان جستجو کننده، سابقه جستجو، دستگاه مورد استفاده، علایق کاربر در گذشته و نکاتی از این دست توجه کرده و سپس فاکتورهای رتبه بندی مناسب با آن عبارت جستجو را وزن دهی می‌کند و سایت‌ها را با رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

 

  1. میزان رضایت کاربران از نتایج جستجو را مورد بررسی قرار میدهد.

رنک برین با تمرکز بر روی دو موضوع زیر رفتار کاربران را مورد ارزیابی قرار می دهد:

  • کاربران چه مدت زمانی بر روی صفحه شما می مانند (Dwell time).
  • چند درصد از کاربران بر روی لینک شما کلیک می کنند (CTR).

برای مثال فرض کنید شما در گوگل عبارتی را جستجو می کنید. پس از بررسی لینک های اول و دوم در نتایج جستجو متوجه میشوید که این صفحات حاوی اطلاعات مورد جستجوی شما نیستند و آن صفحات را ترک کرده و به سراغ لینک سوم می روید و با بررسی مقاله آن متوجه میشوید که تمامی اطلاعات مورد نظرتان را در اختیار شما قرار میدهد و تصمیم می گیرید مقاله را خط به خط مطالعه کنید. این علاقه شما به مقاله و دنبال کردن تمام مقاله، توجه رنک برین را بر می انگیزد، زیرا اگر کاربر زمان طولانی در حال مطالعه یک صفحه باشد، پس یعنی این صفحه توانسته برای او مفید واقع شود. حال اگر تعدادی کافی از کاربران این رفتار را از خود نسبت به این صفحه نشان دهند، گوگل رتبه این صفحه را ارتقا خواهد داد. در اصل رنک برین اندازه گیری می کند که چگونه کاربران با نتایج جستجو تعامل دارند و بر اساس این تعاملات نتایج را رتبه بندی می کند.

 

اصول کلی سئو با ارائه این الگوریتم تغییر نکرده است اما استراتژی های سئو و بهینه سازی سایت دچار تغییراتی شده اند. برای مثال اگر قبلا چگالی کلمات کلیدی موجود در صفحه، استفاده از کلمات کلیدی در تیترها و لینک‌ها و … مهم بود، در آینده کیفیت محتوای صفحه، کاربر پسند بودن، مفید، جدید و طبیعی بودن آن اهمیت پیدا خواهد کرد.

 

 

الگوریتم PayDay Loan

 بررسی عملکرد الگوریتم PayDay Loan

ممکن است برایتان بارها اتفاق افتاده باشد که به دنبال مطلبی در دنیای وب می گردید، سایت های مختلفی را باز می کنید، اما در آن جا هیچ نتیجه ای پیدا نمی کنید و یا با عبارات نامفهوم ، گنگ و مستهجن روبه رو می شوید. به این گونه وب سایت ها اسپم یا هرزنامه می گویند.

الگوریتم PayDay Loan  با ساختار و کاربردی متفاوت برای برخورد سخت و تند علیه سایت های اسپمر ارائه شده است. اسم این الگوریتم از نوع خاصی وام که در کشور ایالات‌متحده آمریکا بنام  payday loan معروف است گرفته شده است.

اساس عملکرد این الگوریتم در برخورد با سایت هایی است که از کلمات کلیدی به عنوان اسپم استفاده می‌کنند است. این عبارات کلیدی ، تمامی کلمات مستهجن ، قرص های جنسی، کازینو، وام و …. را شامل می‌شود.

در ورژن سوم این الگوریتم همچنان بر مبارزه با سایت های شدیدا اسپم تاکید شد. ولی باز هم به طور دقیق مشخص نشده است چه سایت هایی مورد هدف این الگوریتم قرار میگیرند. ولی می توان با توضیحاتی که کارشناسان گوگل ارائه می دهند به این نتیجه رسید که سایت های مستهجن بیشتر از سایت های دیگر هدف این الگوریتم قرار میگیرند. مت کاتز همچنین اظهار داشت که دیگر نیش های پرقدرت پی دی لون سایت هایی مانند بازار سیاه داروسازی و وام مسکن و بیمه ای را  که با وعده های دروغین بازار کلاه برداری اینترنتی را رونق بخشیده بودند، را در بر می گیرد.

به طور کلی اگر در سایتی کلمات و عبارات نامناسب استفاده شده باشد و یا فعالیت های غیر اخلاقی در آنها صورت پذیرد, این الگوریتم آنها را شناسایی کرده و به طور کلی از میان بر میدارد.

توجه داشته باشید که این الگوریتم مختص کاربران آمریکایی نیست و در حال حاضر بر روی تمامی زبان ها و کشور ها قابل اجراست. ولی یکی از نکات جالب اینجاست که این الگوریتم ۰٫۳ درصد از نتایج جستجو شده در منطقه آمریکا را شامل می‌شود. درحالی‌که در ترکیه حدود ۴ درصد و اعلام شده است که سایت های اسپم در بین سایت های ترکی بسیار زیاد است.

لازم به ذکر است که مهمترین اولویت و هدف گوگل، جلب رضایت کاربران است در نتیجه این الگوریتم و تمامی الگوریتم ها گوگل به طور مداوم به روز شده و تمامی تکنیک ها ، ترفند ها و حقه های سئو کاران کلاه سیاه را می شناسند. پس اگر همیشه با همان روالی وب سایت خود را مدیریت کنید که باعث جلب رضایت کاربران باشد هرگز با جرایم گوگل مواجه نخواهید شد و برای ارتقاء رتبه ی وب سایت خود کافیست تا با اصول سئو و نحوه کارکرد الگوریتم های گوگل آشنا شوید تا در بلند مدت بتوانید رتبه ی وب سایت را حفظ و ارتقاء دهید.

 

 

 

 

 

 مقالات مرتبط

Django چیست ؟ ۱۵ مزیت استفاده از Django

راهکارهای افزایش سرعت سایت

بررسی مفهوم هاست و دامنه

React js چیست؟

ثبت نظر برای این مقاله
امتیاز دهید :
سوال امنیتی : مجموع عدد به علاوه عدد برابر است با : (به عدد وارد نمایید .)