جزییات بازدید : 13043
تاریخ انتشار : 24 / فروردین / 1398
در واقع هنگامی که پدیده جهانی اینترنت به همگان معرفی شد دسترسی به اطلاعات این شبکه به سختی امکان پذیر بود. چرا که اگر میخواستید از اطلاعات یک سایت استفاده نمایید باید تمام مشخصات آن را از پیش می دانستید. به همین منظور برای حل این موضوع فهرست ها یا همان دایرکتوری ها معرفی شدند. در دایرکتوری ها، سایتها می توانستند ثبت نام نمایند تا سایت آنها در دسته مورد نظر نمایش داده شود اما پس از مدتی با ازدیاد وب سایتها، دایرکتوری ها دیگر پاسخگو نبودند.
برای پوشش این مشکل، موتورهای جستجو ابداع شدند. گوگل اولین موتور جستجوست که شروع به کار نمود. در کنار آن موتورهای جستجوی دیگر نیز شروع به کار نمودند که برای مثال می توان از yahoo , MSN, Bing, Yandex نام برد. خدمات برتر گوگل باعث شد تا پس از مدتی به عنوان برترین و محبوب ترین موتور جستجو در دنیا معرفی گردد. با محبوبیت روز افزون موتورهای جستجو و علایق کاربران به باز کردن نخستین سایتهایی که می بینند، رقابت برای رساندن سایت به صفحه اول گوگل با روشهای گوناگون بسیار زیاد شد. این رقابت را در اصطلاح سئو (SEO) می نامند.
SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی “بهینه سازی برای موتورهای جستجو” ،عبارت است از مجموعه ای از راهکارها و دستورالعمل هایی که اگر به درستی در یک سایت اعمال گردند ،باعث میشوند تا جایگاه بهتری در کلمات کلیدی خاص در نتایج موتورهای جستجو به خصوص گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم و در نتیجه رونق کسب کار را به همراه دارد.
در ابتدا سئو روشهای ساده تری داشت و برخی افراد با سوء استفاده از نقص های موتور جستجو، سایت خود را سریعا به صفحه اول گوگل می رساندند. اما امروزه پیشرفت قابل ملاحظه گوگل باعث شده است که رسیدن به صفحه اول گوگل به سادگی امکان پذیر نباشد و در واقع با الگوریتمهای پیچیده ای که دارد باعث شده است که سایتهایی که بصورت واقعی و مفید فعالیت می کنند به صفحات اول راه یابند.
مهمترین مراحل سئو سایت
سئو فرآيند سادهاي نيست که به راحتي پيادهسازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينهاي و صبر است. موتورهاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتمهاي رتبهبندي خود، غير قابل پيشبيني هستند. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. لازمه ی یک سئوی هدفمند و موثر رعایت دو بخش کلی در مراحل انجام این کار می باشد:
۱ . سئو داخلی (On Page Seo )
۲ . سئو خارجی (Off Page Seo)
که در ادامه به تفصیل به موارد سئوی داخلی می پردازیم.
تکنیک های سئو داخلی (On Page Seo )
سئو درون صفحه (on page seo) به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و ... مرتبط ميشود.در واقع سئو on-page از مرحله طراحی سایت آغاز می شود. فردی که مسئولیت پیاده سازی طرح گرافیکی سایت را دارد، باید قبل از هرکسی طبق استانداردهای سئو که شخص سئوکار برای وی مشخص کرده است، عمل کند. به طور کلی هر عملی که به منظور افزایش رتبه سایت در موتور های جستجوگر و در داخل سایت شما انجام می شود را سئو داخلی می گویند.
بنابراین با استفاده از تکنیک های سئو On Page میتوانید به طرز چشمگیری رتبه سایت خو درا بهبود بخشید.حال به بررسی بهترین تکنیک های On Page Seo که در دسته سئو کلاه سفید قرار دارند میپردازیم.
-
تگ عنوان (Title Tags)
-
تگ توضیحات متا (Meta Description)
-
استفاده از فایل های چند رسانه ایی و بهینه سازی آن
-
لینک های داخلی و لینک های خارجی (Internal link & External link)
-
تگ هدینگ (Heading tag)
♦ تگ عنوان (Title Tags)
تگ عنوان المانی از HTML می باشد که وظیفه ی آن تعیین عنوان صفحه ی سایت می باشد. تگ عنوان در صفحه نتایج جستجو و بالای پنجره باز شده مرورگرها دیده می شود مهمترین نکته در مورد عنوان این است که گوگل بواسطه الگوریتم های پیچیده خود این امکان را دارد که محتوای سایت شما را با عنوان مقایسه کند و برای شما امتیازی در نظر بگیرد. بنابراین یکی از مهمترین گام ها در بهینه سازی سایت، انتخاب عنوان مناسب برای صفحه است، که از طریق آن باید به محتوای کل صفحه و کلمات کلیدی اشاره کنید.
با توجه به تجربیات انجام شده، هر چه کلمات کلیدی به ابتدای عنوان نزدیک تر باشد از نظر گوگل با ارزش تر خواهد بود.علاوه بر این قراردادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان سبب خواهد شد ذهن کاربر بر روی سایت شما متمرکز شود. همچنین پیشنهاد می شود نام برند خود را در انتهای تگ عنوان استفاده کنید.
در رابطه با طول عنوان باید گفت که گوگل معمولأ در حدود 50 تا 60 کاراکتر را از عنوان سایت نمایش می دهد.در صورتیکه عنوان از چندین قسمت تشکیل شود بهتر است با استفاده از جداکننده “|” آنرا تفکیک کنیم.
در نتیجه حالت کلی بهینه برای یک عنوان صفحه به صورت زیر می باشد.
"کلمه کلیدی اصلی – کلمه کلیدی فرعی | نام برند"
نمونه تگ تایتل :
<head> <title>Example Title</title></head>
♦ تگ توضیحات متا (Meta Description)
توضیحات متا یکی از ویژگی های HTML می باشد که به توصیف صفحه وب می پردازد. توضیحات متا اغلب برای موتورهای جستجو نوشته می شود، آنها عموما در زیر لینک های آبی رنگ در صفحه ی نتایج موتور جستجو ظاهر می شوند و توضیح مختصری را به بازدید کننده ارائه می نمایند. بنابراین هر اندازه متای توضیحات آن صفحه پربار تر و جذاب تر باشد، و از کلمات کلیدی مهم در آن استفاده شود، باعث می شود این صفحه تعداد کلیک های بیشتری را به خود اختصاص دهد .
به بیان دیگر، متا تگ توضیحات می تواند یک کاربر را متقاعد کند که روی لینک سایت ما کلیک کند یا خیر.
برای استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا محدودیتی وجود ندارد ولی توصیه میشود که بیش از یک یا دو کلمه کلیدی در آن استفاده نکنید. در صفحه نتایج گوگل کلمات کلیدی موجود در تگ توضیحات متا بصورت پررنگ تر نشان داده میشوند و این امر شما را در جذب بازدیدکنندگان بیشتر یاری میکند.
پیشنهاد می شود از کاراکترهای ریاضی استفاده نکنید زیرا موتورهای جستجو کاراکترهایی مانند +، – و ” را بعنوان کد HTML میشناسند.
طبق آپدیتی که گوگل در سال ۲۰۱۸ ارائه کرده، حداکثر تعداد کاراکترهای متای توضیحات به ۳۲۰ کاراکتر افزایش یافته است.
در زیر یک کد نمونه Html برای توضیحات متا آورده شده است:
<head><meta name="description" content="این یک کد نمونه برای توضیحات متا است. "></head>
♦ استفاده از فایل های چند رسانه ایی و بهینه سازی آن
اگر قصد دارید محتوا سریعتر به کاربران منتقل شود و سطح رضایت آنها را بالا ببرید بهتر است از ابزارهای چند رسانه ای مانند تصویر و ویدیو استفاده کنید یا در بخش هایی از مقاله خود محتوا را به صورت نمودار و جدول در اختیار کاربر قرار دهید. تجربه نشان داده است صفحاتی که دارای تصویر و ویدیو هستند آمار بهتری در اشتراک گذاری توسط کاربران داشته اند.
از همه مهمتر آن که گوگل توجه بسیاری زیادی به این موارد داشته و وجود تصویر یا ویدئو را نشانه ای بر رضایت کاربران از صفحه میداند.حال اگر بخواهید تصاویر تاثیر مثبتی بر سئوی سایت شما داشته باشند باید استانداردهای بهینه سازی تصاویر را رعایت کنید. رعایت اصول بهینه سازی تصاویر نه تنها باعث افزایش سرعت سایت و صفحات شما میشود بلکه میتواند باعث افزایش رتبه سایت در گوگل گردد.
پیشنهاد میکنم مقاله استانداردهای بهینه سازی تصاویر را مطالعه نمایید تا به طور کامل با تکنیک های این فرایند آشنا شوید.
♦ لینک های داخلی و لینک های خارجی (Internal link & External link)
قبل از تعریف دقیق لینک سازی داخلی و خارجی باید با مفهوم انکر تکست (anchor text) آشنایی داشته باشید. در اینجا تعریف کلی و مختصری بیان شده است.
کلماتی که بهطور معمول در متن با تغییر رنگ همراه هستند و یا خطی به عنوان جلب توجه و مهم تر جلوه دادن در زیر کلمه می افتد، انکر تکست ها هستند که با کلیک کردن روی آن به صفحه جدیدی می رویم. صفحه لینک شده به یک انکر تکست باید موضوع مرتبطی با کلمات آن داشته باشد. به طور مثال نمی توانید در رابطه با آموزش سئو مطلب بگذارید و انکر تکست آموزش سئو را به صفحه آموزش آشپزی لینک کنید. با این کار گوگل سایت لینک شده را سایتی با محتوای بیهوده تصور می کند.
لینک های خارجی(External link) :
لینک های خارجی، هایپر لینک هایی هستند که از یک دامنه خاص به یک دامنه کاملا مجزا ارجاع داده می شوند.
لینک های خارجی از لحاظ فنی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
-
لینک های خارجی دریافتی Inbound Links : لینکهایی که از سایر سایتها به سایت شما ارجاع میدهند. البته به این لینک ها در اصطلاح Backlinks نیز می گویند. این لینک ها از موارد سئو off page می باشند که به زودی مقاله آنرا در سایت قرار می دهیم.
-
لینک های خارجی ارسالی Outbound Links : لینک هایی که از سمت سایت شما به یک سایت دیگر داده می شود ، تا به کاربران صفحاتی را نشان دهید که میتوانند در آنها اطلاعاتی مضاف بر آنچه شما در اختیار آنها قراردادید پیرامون مسئله موردنظرشان به دست آورند. اما بهتر است این لینک ها را به صورت تگ نوفالو قرار دهید.
لینک های خارجی به همسایه ها، مشتریان و البته بازدیدکنندگان شما کمک می کنند. اشتباه بزرگ بسیاری از سئو کاران این است که نه تنها به این مورد توجه نمی کنند، بلکه آن را مضر می دانند. زیرا عقیده آنها این است که با این کار به سایت رقیب خود ارزش میدهند. هرچند که این مساله درست است و سایتی که به آن لینک می شود مطمئنا سود میبرد اما سود بیشتر به سایت شما می رسد زیرا:
- با لینک کردن خارجی به سایت دیگری که درباره موضوع شما صحبت می کند، به گوگل نشان می دهیدکه شما هم مطلب خوب و کاملی درباره آن موضوع نوشته اید و به عبارت دیگر، محتوای صفحه شما مرتبط و با کیفیت است.
- با این کار محبت خود را به سایتی که به آن لینک داده اید نشان می دهید و شاید آن ها هم به شما لینک بدهند.
لینک های داخلی (Internal link):
لینک سازی داخلی نوعی لینک سازی است که از داخل سایت به دیگر صفحات سایت لینک داده می شود و تنها کاربران را به مطالب درون سایت خودتان ارجاع میدهند. لینک های داخلی آدرسی مشابه آدرس اصلی سایت دارند که ادامه ی مسیر به آدرس اصلی سایت اضافه شده و گوگل به همین ترتیب متوجه می شود که لینک، از نوع لینک داخلی است.
برای مثال نوار منوی موجود در صفحه شما شامل تعداد زیادی لینکهای داخلی است و همچنین لینکهایی که از داخل یک صفحه سایت شما به محتوای صفحه دیگری از سایت شما ارجاع میدهند نیز مثال دیگری از لینکهای داخلی هستند.
ساختار یک سایت ایده آل را به اصطلاح ساختار تارعنکبوتی گویند، به گونه ای که صفحات داخل سایت همه و همه از طریق لینک ها به صفحات دیگر و در نتیجه به صفحه اصلی پیوند داده شوند.
همانطور که می دانیم تمام تارهای عنکبوت همگی به هم متصل هستند و عنکبوت با استفاده از این تار ها به هر جایی که بخواهد میرود اما اگر به هر دلیلی یکی از این تارها پاره شود عنکبوت برای رفت و آمد دچار مشکل میشود .ساختار گوگل نیز به همین صورت است و ربات ها و خزنده های گوگل با توجه به لینک هایی که درون سایت خود به مطالب مشابه میدهید مسیر رفت و آمد خود را انتخاب می کنند و در سراسر صفحات شما گردش میکنند، که این امر برای سئو و بهینه سازی سایت شما بسیار موثر است و اثرات خیلی مطلوبی بر روی سایت شما میگذارد .
اما اگر درون سایت به مطالب مشابه خود لینک ندهید، ربات ها و خزنده های گوگل درون صفحاتی که لینک ندارند به بن بست می خورند و از سایت شما خارج می شوند! خزنده های گوگل از بن بست درون سایت ها متنفر هستند. بن بست ها بر روی سئو و سایت شما اثرات مخرب میگذارند.
ساختار لینک داخلی به صورت زیر است:
< a href="http://www.same-domain.com/" title="anchor text"> Anchor text </a>
مزیت های لینک سازی داخلی:
-
افزایش سرعت ایندکس سایت :
یکی از مزیت های مهم در لینک سازی داخلی آن است که باعث افزایش سرعت ایندکس شدن سایت شما میشود و سایت شما خیلی زود و با سرعت بسیار بالایی در نتایج گوگل ظاهر میشود، زیرا خزنده های گوگل با استفاده از لینک هایی که درون صفحات داخلی سایت خود ایجاد میکنید به همه صفحات سایت شما سر میزنند و سایت را با سرعت بیشتری ایندکس می کنند.
-
بهبود تجربه کاربری (User Experience):
یکی دیگر از مزیت های آن بهبود تجربه ی کاربری (UX) می باشد. زیرا هنگامی که مقالات و مطالب سایت شما واقعا کاربردی و جذاب باشد و کاربران و مخاطبان شما از خواندن آن مطلب و مقاله لذت ببرند، قطعا مقالات پیشنهادی دیگر نویسنده را نیز مطالعه خواهند کرد.
-
کم شدن میزان Bounce Rate (نرخ پرش) :
با لینک کردن صفحات به همدیگر، کاربر را متقاعد می کنید که حرف های گفتنی زیادی برای او دارید و می توانید به او اطلاعات بیشتری درباره مطلب موردنظرش بدهید. بنابراین می توانید بازدید کننده سایت را مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارید که در نتیجه وضعیت Bounce Rate سایت شما بهبود می یابد .
-
بیشتر دیده شدن مطالب قدیمی سایت :
با داشتن استراتژی لینک سازی داخلی اصولی و پیوند برقرار کردن بین صفحات مختلف سایت، می توانید محتواهای قدیمی را از خاک خوردن نجات بدهید. بهتر است مطالب قدیمی را هر از چند گاهی ویرایش کنید و با کلمات کلیدی جدید، به روز رسانی کنید.
انواع لینک سازی داخلی
-
اتوماتیک :
نوعی لینک سازی است که با استفاده از افزونه ی Automatic SEO Links و نصب آن در قسمت کنترل پنل سایت می توانید کلماتی را به عنوان کلمهی کلیدی معرفی کنید و هر موقع در متن از کلمات کلیدی استفاده کردید به طور خودکار به صفحه ی هدف (landing page) لینک داخلی انجام شود.
هم چنین می توانید از برنامه نویس سایتتان بخواهید که این ویژگی را به راحتی برایتان کد نویسی کند به طوری که مطالب و محصولات مرتبط را به کاربران خود پیشنهاد دهید.چگونگی پیشنهاد دادن مطالب مرتبط به کاربر با کمک کلمات کلیدی صورت می گیرد. یعنی تمام صفحاتی که کلمه کلیدی مورد نظر را داشته باشند به این صفحه لینک خواهند شد. کاربر هم با استفاده از این ویژگی با مطالعه هر مطلب می تواند مطالب مرتبط را هم مطالعه کند و در نتیجه بیشتر در سایت خواهد ماند.
-
دستی:
اگر لینکی بدون افزونه و بدون کد نویسی در مقالات و مطالب شما ایجاد شود را لینک سازی دستی گویند .لینک هایی که در مطلب خود میسازید و به دیگر مطالب مرتبط داخل سایت خود لینک میدهید جزء این دسته از لینک ها میباشند. با این روش میتوانید به مخاطبان خود بفهمانید که در این زمینه اطلاعات بیشتری در سایت وجود دارد و با کلیک بر روی آن لینک کاربران به صفحه مربوطه هدایت میشوند . این نوع لینک سازی تأثیر بسیار خوبی بر روی گوگل و بازدید دیگر صفحات توسط کاربران دارد.
-
منوها:
در این روش شما باید تمام کلمات کلیدی سایت خود را بررسی کنید، اگر هر کلمه کلیدی، صفحه هدف مربوط به خودش را نداشته باشد برای آن ها باید یک صفحه جدا بسازید . استفاده از این روش در منوی سایت های فروشگاهی بسیار مهم است.
کلماتی که برای منو سایت خود انتخاب میکنید روی سئو سایت شما بسیار تاثیر مثبتی میگذارند زیرا این کلمات دقیقا کلماتی هستند که شما درست انتخاب کرده اید و درست قرار دادن آن در منو باعث افزایش ورودی سایت شما میشود.
-
صفحه اول سایت :
مهم ترین بخش و صفحه هر سایت ، صفحه اصلی آن سایت است. صفحه ی اصلی سایت شما برای گوگل بسیارمهم است. این موضوع باعث میشود لینکی که درون صفحه اصلی قرار میگیرد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد و رتبه صفحات لینک شده برای انکرتکست آن لینک در گوگل افزایش یابد. اگر صفحه اصلی سایت خود را فقط جهت افزایش درآمد و سود آوری ساخته باشید و به فکر بر قراری ارتباط کاربر با سایت خود نباشید قطعا شکست میخورید .
صفحه اول باید دسته بندی مرتبی داشته باشد. مقالات ، محصولات ، درباره ی ما و تماس با ما هر کدام نیازمند صفحه ای مجزا هستند که لینک های هر صفحه به راحتی در صفحه ی اصلی پیدا شود. این لینک ها در منوها و در فوتر قرار می گیرند که به دلیل اینکه در هر صفحه ی داخلی نیز منو و فوتر سرجای خود ثابت هستند باعث می شود که همیشه در دسترس کاربر قرار داشته باشند و از طرف دیگر نیز تکرار این بخش ها در دیگر صفحات باعث می شود اعتبار صفحه اصلی نیز متمرکز به لینک های داخلی محتوای آن شود.
♦ تگ هدینگ (Heading tags)
تگ های هدینگ همانطور که از نام آنها نیز برداشت می شود، در واقع تیترهای یک محتوای متنی محسوب می شوند. هر صفحه ای از وب به چند بخش و سرفصل تقسیم بندی می شود که در تگ های هدینگ نمایش داده می شوند.
تگهای هدینگ با h مشخص میشوند و از h1 تا h6 هستند. تگ h1 مهمترین تگ هدینگ است. هر صفحهای باید یک تگ h1 داشته باشد. در سئو توصیه می شود که محتوای تگ H1 و تگ Title بیشترین ارتباط را با یکدیگر داشته باشند.
این تگها دید بصری بهتری برای درک محتوای صفحه به کاربران میدهد. و از آنجا که رضایت کاربران رضایت گوگل را در پی دارد و همچنین تگ های هدینگ فضایی برای درج کلمات کلیدی اصلی و فرعی به شمار می روند از این رو استفاده از تگ هدینگ بر سئو صفحه شما تأثیرگذاری انکارناپذیری در پی دارد. برای آنکه بتوانید از مزایای تگ های تیتر در سئو استفاده کنید باید ترتیب استفاده از تگهای هدینگ را به درستی رعایت کنید به طور مثال بعد از h1 از h2 استفاده کنید.
یک روش عالی برای فهمیدن هدرها، مقایسه آنها با جدول محتوای یک کتاب است:
- تگ H1 موضع کلی محتوا را بیان می کند، همچنان که عنوان کتاب به بیننده اعلام می کند که آن کتاب درباره چیست.
- تگ های H2 در واقع مانند سرفصل های اصلی یک کتاب محسوب می شوند و توصیف کننده بخش های مجزای یک مطلب هستند.
- سایر هدر ها از H3 تا H6 تیترهای دیگری برای زیر مجموعه های هر بخش محسوب می شوند، همانند یک کتاب که هر سرفصل اصلی آن به چندین بخش مجزا تقسیم می گردد.
با توجه به طولانی شدن این مقاله در مقاله بعدی به معرفی دیگر تکنیک های سئوی داخلی میپردازیم. نظرات و تجربیات شما میتواند راهنمای خوبی برای تکمیل این مجموعه و ارائه اطلاعات مفیدتر باشد.
►مقالات مرتبط
سئو چیست؟ آشنایی کامل با تکنیک های سئوی داخلی(قسمت دوم)