جزییات بازدید : 7066
تاریخ انتشار : 16 / مهر / 1398
کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین آدرس اصلی محتوا برای ایندکس گوگل است. هدف از اینکار جلوگیری از ایندکس صفحاتی است که دارای محتوای تکراری هستند ولی وجود آنها در سایت لازم است.
به طور مثال شما وارد یک فروشگاه اینترنتی می شوید و یک سری محصول را می بینید حال با استفاده از فیلترینگ رنگ موجود در صفحه رنگ آبی را انتخاب می کنید درست است که در اینجا URL عوض می شود و محصولات آبی نمایش داده می شوند اما صفحه عوض نمی شود و شما همچنان در همان دسته بندی و محصولات قرار دارید. در اینگونه موارد اگر به درستی از تگ کانونیکال استفاده کنید گوگل نیز متوجه می شود که فقط URL صفحه تغییر کرده و در نتیجه به درستی صفحات را ایندکس می کند.
در سال ۲۰۰۹ گوگل رسما اعلام کرد که تگ کانونیکال رو در سایت ها مورد توجه قرار خواهد داد. پس از معرفی الگوریتم رتبه بندی پاندا در سال ۲۰۱۱ توسط گوگل، محتوای تکراری به یکی از عوامل افت رتبه سایت ها در نتایج جستجوی گوگل تبدیل شد. یکی از ساده ترین دلایل برای توضیح آن، گیج شدن گوگل هنگام ایندکس مطالب یک سایت بود.
در این زمان بود که اهمیت تگ کانونیکال بیش از پیش آشکار شد. یکی از اشتباهات رایج در میان وبمستران، استفاده نادرست ازاین تگ می باشد که موجب اشتباه گوگل هنگام ایندکس مطالب سایت شده و برخی از صفحات را اشتباها به عنوان محتوای تکراری در نظر می گیرد. استفاده نادرست از این تگ باعث می شود که سیگنال های رتبه گیری در نتایج گوگل میان این صفحات تقسیم شده و نهایتا رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشود.
البته ناگفته نماند که اگر گوگل چندین آدرس با محتوایی شبیه به هم در سایت شما پیدا کند تمام تلاش خود را می کند صفحه ای که از همه کامل تر و ارزشمندتر است را به عنوان نسخه اصلی در نظر بگیرد. گوگل برای شناسایی آدرس اصلی به چند فاکتور زیر توجه می کند.
- توجه به گزینه proffered Domain در گوگل وب مستر که مشخص می کند کدام صفحه شما اصلی است.( با Www یا بدون آن)
- http یا https بودن صفحات. گوگل در این موارد صفحه https را به عنوان صفحه اصلی در نظر می گیرد.
- صفحه ای که کیفیت محتوای قوی تری دارد.
- حضور آدرس صفحه در نقشه سایت
- استفاده از تگ کانونیکال در صفحه : وقتی که از تگ کانونیکال استفاده شود عملا ۴ مورد بالا در نظر گرفته نمی شوند. امکان اشتباه گوگل در تمامی موارد بالا وجود دارد، هدف ما نیز جلوگیری از اشتباه گوگل برای انتخاب آدرس اصلی است. در نتیجه بهتر است که هر صفحه تگ کانونیکال به آدرس خودش را داشته باشد مگر اینکه آن صفحه کپی از صفحات دیگر باشد و ما نخواهیم که ایندکس شود.
حال شاید شما تصور کنید که چرا کسی بخواهد یک صفحه تکراری ایجاد کند و با خط زدن این فرضیه اهمیتی به استفاده از تگ Canonicalندهید. مشکل از اینجا ناشی می شود که ما انسان ها صفحات را به عنوان یک مفهوم در ذهن خود ذخیره می کنیم، اما موتورهای جستجو هر یو آر ال را معادل یک صفحه جدید می دانند. وجود چندین آدرس URL برای یک محتوا اصلا چیز عجیبی نیست. این مشکل می تواند به دلیل اشتباه در استفاده از نکات تکنیکال سئو در درون سایت و یا کپی مطالب سایت شما توسط افراد دیگر باشد.
وقتی موتورهای جستجو تعداد زیادی یو آر ال با محتوای یکسان را مشاهده می کنند، نتیجه خوبی در سئو سایت نخواهیم گرفت. در ادامه ۷ دلیل رایج برای وجود محتوا با چندین آدرس URL ذکر شده است.
۷ دلیل عمده وجود محتوا با چندین آدرس URL
- آدرس های URL داینامیک مانند http://example.com/?post=1&var=2&var=3
- نسخه موبایل سایت با آدرسی مانند: m.example.com وwww.example.com : در این حالت گوگل هر دو آدرس را ایندکس می کند.
- فعال کردن amp بر روی وب سایت : amp هم یک کپی از محتوا به حساب می آید که نیاز به تگ کانونیکال دارد.
- استفاده از فیلترینگ در صفحات : به طور مثال در صفحه ای که مربوط به محصولات است از فیلترینگ برای نمایش دقیق تر استفاده می کنیم در این صورت عملا یک آدرس جدید ایجاد شده ولی وارد صفحه جدیدی نشده ایم.
- صفحه از مسیرهای مختلف و بر اساس دسته بندی در دسترس است. وقتی که شما بر اساس فاکتورهای فیلترینگ مختلف صفحات را دسته بندی کرده اید.
- دسترسی به سایت از طریق URL های متفاوت: وقتی سایت بر روی HTTP و HTTPS یا www و بدون آن به طور همزمان قابل دسترس باشد. برای شما به عنوان یک انسان، تمام این URLهای یک صفحه با مفهومی یکسان را نشان میدهد، اما برای خزندههای موتورهای جستجو هر یک از این آدرسها، یک صفحهی یکتا و مجزا از سایرین هستند.در این حالت باید از ریدایرکت و یا از تگ کانونیکال استفاده نمایید.
- کپی یا بازنشر محتوای وبلاگ در سایت های دیگر: وقتی محتوای شما عینا در سایت دیگری و یا حتی در یک ساب دامین از سایت خودتان وجود دارد . دقت داشته باشد که شما حتی بین دو سایت هم می توایند از تگ کانونیکال استفاده کنید.
اگر میزان صفحات کپی شده در یک وب سایت بیش از اندازه باشد، احتمال بروز برخی مشکلات در سئو سایت وجود دارد و تأثیرات منفی بر روی رتبه سایت میگذارد. همچنین زمان و منابع ربات های گوگل صرف بازبینی صفحات کم ارزش شده و سرعت ایندکس کاهش می یابد و حتی ممکن است سایت شما به دلیل وجود صفحات کم ارزش و یا محتوای تکراری زیاد مورد جریمه الگوریتم های گوگل قرار گیرد.
اما با استفاده از تگ Canonical می توانید محتوای تکراری را به درستی در سایت مدیریت کنید.
نحوه استفاده از تگ Canonical
تگ Canonical باید در قسمت Head صفحه قرار بگیرد و گوگل به تگهایی که در بدنه کدها وجود دارند، توجه نمیکند. این موضوع کمی نیز به مسائل امنیتی مربوط است زیرا برخی وبسایتها، امکان ویرایش کد در بدنه سایت را برای کاربران فراهم کردهاند. در نتیجه، اگر تگ کانونیکال در بدنه سایت نیز عمل کنند، برخی افراد میتوانند به راحتی با قرار دادن آن به وب سایت ضربه بزنند.
<Head></ "link rel="canonical" href="http://example.com/"></Head>
مشکلی در استفاده از تگ Canonical در ارجاع به آدرس جاری وجود ندارد. به عبارت دیگر اگر یک صفحه اصلی و دو صفحه تکراری داشته باشیم علاوه بر ارجاع تگ Canonical در دو صفحه تکراری به صفحه اصلی، می توان صفحه اصلی را نیز به خودش ارجاع داد.
با توجه به اینکه مشکل صفحات تکراری برای صفحه اصلی سایت بسیار شایع است و کاربران با شکل های متنوعی به صفحه اصلی شما لینک می دهند، پیشنهاد می شود که حتما تگ Canonical را در صفحه اصلی قرار دهید تا دچار مشکلات پیش بینی نشده نگردید.
مقایسه تگ Canonical و ریدایرکت 301
یکی از سوالات رایج در استفاده از تک Canonical اینست که آیا این تگ همانند ریدایرکت 301، اعتبار صفحه را به صورت کامل منتقل می کند یانه؟ در بسیاری از موارد اینطور به نظر می رسد که اعتبار صفحه در تگ Canonical منتقل می شود اما جواب بله به این سوال همواره با کمی شک و شبهه همراه است. در نظر داشته باشید که این دو تکنیک دو نتیجه متفاوت را برای کاربران و موتورهای جستجو به همراه دارند.
اگر صفحه A را یه صفحه B ریدایرکت 301 کنید، کاربران به صورت اتوماتیک به صفحه B منتقل می شوند و صفحه A را مشاهده نمی کنند. در صورتی که اگر صفحه A را با استفاده از تگ Canonical به صفحه B ارجاع دهید، موتورهای جستجو می دانند که صفحه B، صفحه اصلیست، اما کاربران همچنان می توانند صفحه A و B را مشاهده کنند. برای تصمیم گیری در انتخاب یکی از این دو راه حل، شرایط کار و محدودیت ها را در نظر بگیرید.
در نتیجه به نظر میرسد که این تگ از کارایی لازم برای ریدایرکت کامل صفحات و انتقال رتبه و قدرت پیشین آنها برخوردار نباشد!
تگ کنونیکال ابزاری قدرتمند برای بهینهسازی سئوی وبسایت شماست، اما مانند هر ابزار قدرتمند دیگری باید خردمندانه از آن استفاده کنید؛ در غیر اینصورت، این ابزار قدرتمند بلای جان خودتان خواهد شد.
► مقالات مرتبط
معرفی ابزار | SeoProfilerبررسی رایگان سئو سایت
فرایند طراحی سایت توسط گروه تریداتس